fbpx

Jazyk a paměť

Pokud se ti občas zdá, že máš paměť děravou a nové informace do ní padají jako do černé díry, tak tě velmi potěším. Tvá paměť je určitě v pořádku, jen ji musíš správně využívat.

Černá díra nebo ultrakrátká paměť
Ultrakrátká paměť uchovává informaci jen 15 – 18 vteřin. V této době má informace šanci přejít přes krátkodobou až do do dlouhodobé paměti, a pamatujeme si ji tak na dlouho. To se snadno poví, ale je tak snadné to i udělat? – Ano. Když víš, jak na to, není to žádná věda.
3 zásady a už nic nezapomeneš
Zásada č.1
Každá nová informace by se měla v mozku na něco “zavěsit”. Tedy i nové slovíčko, by se mělo připojit k něčemu, co už už tam je a co je nám známé. Tedy vytvořit vlastně rámec ze známých slov ve frázích, vyprávění, nebo rozhovoru. A postupně pak do něj přidávat nová slovíčka, termíny, fráze nebo novou gramatiku. Tak, abys věděl/a, o co jde. Teprve pak mohou přijít na řadu detaily. To znamená cílená práce s novými slovíčky, frázemi nebo gramatikou. Když vidíme, jak vypadá celý dům, snadno ho rozebereme na cihly a opět postavíme. A opřeme se o ta slova a fráze (cihly), které známe. Víme, jak “dům” vypadá, a pravidla se postupně naučíme. S tím souvisí i druhá zásada.
Zásada č.2
Informace musí vzbudit tvůj zájem. Aby v ní byl pro tebe nějaký smysl a mozek chápal, že se nenamáhá zbytečně. Tedy je nutno informaci propojit s reálným životem. Pokud chceš zpátky postavit rozebraný dům, rád/a se naučíš nové techniky a poznáš nové materiály, které ti to umožní. Podobné je to, když se chceš vyjádřit stejně dobře jako tvůj učitel nebo kolega a musíš se proto naučit další pravidla gramatiky a nové fráze.
Zásada č.3
Z té budeš mít určitě radost. Jednoznačně tvrdí, jako staré české úsloví, “že méně často znamená více”. Máme totiž často tendenci se v co nejkratším časovém úseku naučit co nejvíce. Ale pokud chrlíme jednu novou informaci za druhou, jako by každá nová mazala tu předcházející. Krásně si tak zablokujeme možnost uložení do dlouhodobé paměti. A výsledek je, že si nepamatujeme ani tu poslední.
Pokud tedy na již známé nabaluješ nové, hned si ho spojíš s praxí a odhadneš správné dávkování, sám/a nebo s “učitelem”, úspěch je jasný. Buď si jistý/á, že ti v paměti uvízne nesrovnatelně více informací a dokážeš je obratem použít.
Že bys chtěl být raději znovu dítětem a paměť by fungovala skvěle? Nenech se mýlit. U dětí jmenované zásady platí dvojnásob. K čemu je jim slovíčko “enjoy”, když neumí popřát dobrou chuť? A k čemu je pravidlo tvoření otázek, když se neumí zeptat, kolik stojí citronáda. A množství informací? Zkuste děti zahltit a po pár sekundách se otočí a jdou pryč.
Všechny zásady jsme si ověřili na našich příměstských anglických táborech a ráda osobně potvrdím, že když je dodržíš, fungují stoprocentně.